|
Rysunki, koncepcje, obliczeniaW tym dziale przedstawiamy nasze przemyslenia oraz koncepcje dotyczace projektowania pojazdu typu quad. Prosimy o Wasze komentarze i uwagi dotyczace przedstawionych ponizej pomyslow.
Obliczenia zapotrzebowania na moc silnikaPierwsza faza projektowania dotyczaca doboru silnika, ktory spelni zalozenia projektowe.
Wstepne zalozenia rozstawow osi i kolNa podstawie zgrubnych pomiarow ramy motocykla ustalilismy wstepnie rozstaw osi oraz rozstaw piast kol przednich oraz tylnych. Dodatkowo zostala zmierzona odleglosc od piasty kola do osi zwrotnicy.
Rysunek koncepcyjny przedniej konstrukcji ramowejWykonalismy analize wymiarow ramy przedniej, ktora zostanie dospawana do istniejacej ramy motocykla. Uwzglednilismy rozstaw wahaczy przednich wzorujac sie na istnejacych zwrotnicach. Dodatkowo w celu lepszego rozkladu obciazen postanowilismy wzmocnic przednia rame wspornikami zamocowanymi do miejsca osadzenia widelca motocykla.
Rysunki koncepcyjne wahaczyDokonalismy zalozen odnosnie wahaczy przednich oraz wahacza tylnego przyjmujac niektore juz istniejace wymiary.
Zmiana pochylenia przedniej czesci ramyDokonalismy korekty przedniej czesci ramy. Mocowania wahaczy do ramy nie moga lezec w plaszczyznie rownoleglej do nawierzchni drogi poniewaz powodowalo by to bardzo duze opory dla pracujacych wahaczy. W zwiazku z tym problemem podnieslismy przednia czesc ramy, do ktorej mocowane beda wahacze o kat 5 stopni.
Pomiary ukladu kierowniczegoRzeczywiste pomiary rozstawu osi zwrotnic, wahaczy, wplywu ich ugiecia na zwiekszanie rozstawu kol oraz pomiary geometryczne kolumny kierowniczej.Wykonanie modeli plytek kierowniczych z drewna w celu przeanalizowania rzeczywistej pracy ukladu z uwzglednieniem wszystkich pochylen. Pomiary skretow kol w zaleznosci od rozwiazania ukladu kierowniczego oraz na bazie rysunkow geometrycznych koncepcje rozmieszczenia przegubow kulistych na plytce.
Koncepcje rozwiazania ukladu kierowniczegoRozne rodzaje rozwiazan ukladow kierowniczych sterowanych bezposrednio plytka kierownicza.
Pomiary rzeczywiste wahacza tylnegoZgrubne pomiary wahacza tylnego
Rysunek koncepcyjny walu napedowegoWstepne rozwiazanie mocowan i umieszczenia poszczegolnych elementow walu napedowego. Piasty pod kolo zebate i tarcze hamulcowa przyspawane do walu. Wal ulozyskowany w dwoch zespolach lozyskowych samonastawialnych z mimosrodowym zaciskiem walu co uniemozliwi przesuwanie osiowe walu w lozyskach. Zespoly lozyskowe zamocowane do wahacza w otworach fasolkowych, umozliwiajacych przesuwanie ich wzdluz pojazdu co z koleji umozliwia nalozenie oraz napiecie lancucha napedowego. Piasty kol zamocowane na polaczeniach stozkowych o kacie pochylenia 15o, zabezpieczone nakretkami wyposazonymi w kolniez do zagniatania.
Pomiary rzeczywiste walu napedowegoRysunek koncepcyjny wstepnego ksztaltu walu napedowego wraz z gabarytowymi wymiarami.
|
zaprzyjaznione strony:
|
|