![]() |
![]() |
|
Rysunki, koncepcje, obliczeniaW tym dziale przedstawiamy nasze przemyslenia oraz koncepcje dotyczace projektowania pojazdu typu quad. Prosimy o Wasze komentarze i uwagi dotyczace przedstawionych ponizej pomyslow.
Obliczenia zapotrzebowania na moc silnikaPierwsza faza projektowania dotyczaca doboru silnika, ktory spelni zalozenia projektowe.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Wstepne zalozenia rozstawow osi i kolNa podstawie zgrubnych pomiarow ramy motocykla ustalilismy wstepnie rozstaw osi oraz rozstaw piast kol przednich oraz tylnych. Dodatkowo zostala zmierzona odleglosc od piasty kola do osi zwrotnicy.
![]() ![]()
Rysunek koncepcyjny przedniej konstrukcji ramowejWykonalismy analize wymiarow ramy przedniej, ktora zostanie dospawana do istniejacej ramy motocykla. Uwzglednilismy rozstaw wahaczy przednich wzorujac sie na istnejacych zwrotnicach. Dodatkowo w celu lepszego rozkladu obciazen postanowilismy wzmocnic przednia rame wspornikami zamocowanymi do miejsca osadzenia widelca motocykla.
![]() ![]() ![]()
Rysunki koncepcyjne wahaczyDokonalismy zalozen odnosnie wahaczy przednich oraz wahacza tylnego przyjmujac niektore juz istniejace wymiary.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Zmiana pochylenia przedniej czesci ramyDokonalismy korekty przedniej czesci ramy. Mocowania wahaczy do ramy nie moga lezec w plaszczyznie rownoleglej do nawierzchni drogi poniewaz powodowalo by to bardzo duze opory dla pracujacych wahaczy. W zwiazku z tym problemem podnieslismy przednia czesc ramy, do ktorej mocowane beda wahacze o kat 5 stopni.
![]() ![]()
Pomiary ukladu kierowniczegoRzeczywiste pomiary rozstawu osi zwrotnic, wahaczy, wplywu ich ugiecia na zwiekszanie rozstawu kol oraz pomiary geometryczne kolumny kierowniczej.Wykonanie modeli plytek kierowniczych z drewna w celu przeanalizowania rzeczywistej pracy ukladu z uwzglednieniem wszystkich pochylen. Pomiary skretow kol w zaleznosci od rozwiazania ukladu kierowniczego oraz na bazie rysunkow geometrycznych koncepcje rozmieszczenia przegubow kulistych na plytce.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Koncepcje rozwiazania ukladu kierowniczegoRozne rodzaje rozwiazan ukladow kierowniczych sterowanych bezposrednio plytka kierownicza.
![]() ![]() ![]()
Pomiary rzeczywiste wahacza tylnegoZgrubne pomiary wahacza tylnego
![]()
Rysunek koncepcyjny walu napedowegoWstepne rozwiazanie mocowan i umieszczenia poszczegolnych elementow walu napedowego. Piasty pod kolo zebate i tarcze hamulcowa przyspawane do walu. Wal ulozyskowany w dwoch zespolach lozyskowych samonastawialnych z mimosrodowym zaciskiem walu co uniemozliwi przesuwanie osiowe walu w lozyskach. Zespoly lozyskowe zamocowane do wahacza w otworach fasolkowych, umozliwiajacych przesuwanie ich wzdluz pojazdu co z koleji umozliwia nalozenie oraz napiecie lancucha napedowego. Piasty kol zamocowane na polaczeniach stozkowych o kacie pochylenia 15o, zabezpieczone nakretkami wyposazonymi w kolniez do zagniatania.
![]()
Pomiary rzeczywiste walu napedowegoRysunek koncepcyjny wstepnego ksztaltu walu napedowego wraz z gabarytowymi wymiarami.
![]() ![]() |
![]()
zaprzyjaznione strony:
![]() ![]() ![]() |
|